----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

deze site is gestopt en zal niet meer worden bijgewerkt.

 

LET OP 

 

Notulen ledenvergadering zaterdag 12 januari 2013

 

 

1.    Opening

2.    Medelingen en notulen

3.    Overzicht inkomsten en uitgaven

4.    Activiteiten en ideeën

5.    Rondvraag

6.    Sluiting

 

Opening

Voorzitter GV opent de vergadering iets na 20:00 uur en heet iedereen van harte welkom. Het ledental van de buurtvereniging blijft stabiel: weliswaar zijn er een aantal afmeldingen geweest, toch heeft de buurtvereniging ook nieuwe leden mogen begroeten.

 

Mededelingen en notulen

·         Website: GV roept een ieder op de website van de buurtvereniging eens te bezoeken. Op de site is nieuws te vinden, maar ook foto’s van door de buurtvereniging georganiseerde evenementen of evenementen waaraan de buurtvereniging heeft deelgenomen.

·         Notulen: de notulen van de ledenvergadering van 2012 worden ter kennisname aangenomen.

 

Overzicht inkomsten en uitgaven

·         Penningmeester JdJ heeft een overzicht gemaakt van alle inkomsten en uitgaven over het vorige jaar. Zo is het voor iedereen inzichtelijk wat voor geld er omgaat binnen de buurtvereniging. Jan Bakker heeft de kascontrole uitgevoerd en alles goedgekeurd.

 

Activiteiten en ideeën

·         Kerst 2012: GV legt uit waarom er tijdens de Kerstdagen van 2012 geen boom op De Brink heeft gestaan. Kosten speelden een rol, maar ook de beschikbare tijd voor de personen, die normaliter voor plaatsing van de boom zorgen. Voor 2013 staat er echter wel weer een boom gepland.

·         Nieuwjaarsbijeenkomst                :  GV vraagt de vergadering hoe de Nieuwjaarsbijeenkomst ervaren wordt (ten opzichte van een Kerstborrel). De vergadering geeft aan de Kerstborrel rond de boom op De Brink te missen en daar de voorkeur aan te geven. Omdat sommige leden de Kerstavond graag anders doorbrengen, wordt gekozen voor een Kerstborrel op de laatste zaterdagavond vóór 24 december van ieder jaar.

·         Zaterdag 12 januari 2013             :  Nieuwjaarsbijeenkomst en ledenvergadering

·         Zaterdag, 27 april 2013                :  Bowling

·         Zaterdag, 13 juli 2013                  :  Fietstocht en barbecue

·         Woensdag, 23 oktober 2013          :  Kinderactiviteit

·         Zaterdag 2 november 2013           :  Buffetavond met aansluitend bingo

·         Zaterdag 21 december 2013         :  Kerstborrel op De Brink

 

Rondvraag

·         Boukje Bos wil graag dat bij de briefjes voor buurtevenementen en op de website niet alleen de data genoemd worden, maar ook de aanvangstijden.

·         Ulke de Jong is sinds de buffetavond in het bezit van een spijkerjasje, dat niet het zijne is. Er is waarschijnlijk sprake van een onbedoelde verwisseling. Ulke vraagt de leden thuis nog eens te controleren of men wellicht niet Ulke’s jasje aan de kapstok heeft hangen in plaats van zijn eigen.

·         Volgens Sjoukje Luitjes wordt door bepaalde buurtgenoten commentaar gegeven en kritiek geleverd op de door de buurtvereniging georganiseerde activiteiten. Het bestuur zegt hier niet mee bekend te zijn en weinig te kunnen beginnen met anonieme kritiek. Minstens eens per jaar (namelijk tijdens de ledenvergadering) wordt door het bestuur aan de leden gevraagd om ideeën voor te organiseren evenementen. Maar ook op andere momenten staat het bestuur open voor ideeën en suggesties. De Molenbrink organiseert de laatste jaren ieder jaar een vijftal zaken (ongeveer eens per twee maanden) en dit kan, mede in vergelijking tot andere buurtverenigingen, niet als weinig uitgelegd worden.

Op verzoek van de vergadering zal op de website binnenkort een “virtuele” ideeënbus worden geplaatst, waar leden en niet-leden hun ideeën en suggesties kwijt kunnen. Mede om niet-leden enthousiast te maken voor de buurtvereniging zullen ook niet-leden benaderd worden voor door De Molenbrink georganiseerde evenementen.

 

Sluiting

Nadat GV de vergadering gesloten heeft, wordt de avond voortgezet met een paar drankjes aan en bij de bar, terwijl een DVD opstaat met afleveringen van “Doch It Foar Dyn Doarp”.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verslag buurtenoverleg

Secretariaat  : Molenweg 8, 8414 LL  Nieuwehorne

E-mail          : molenbrink@hotmail.com

Internetsite   : http://molenbrink.jouwweb.nl

 

Nieuwehorne, 13 februari 2013

 

Op dinsdagavond, 12 februari 2013, vond, met Plaatselijk Belang-voorzitter Henriëtte Huitema als gespreksleidster, een bijeenkomst plaats met de verschillende buurtverenigingen van Oude- en Nieuwehorne.

 

Zoals Plaatselijk Belang (PB) het in haar uitnodiging verwoordde: “Om gewoon eens van elkaar te horen wat er speelt in uw buurt, hoe alles reilt en zeilt, of er plannen zijn of vragen.  Het kan dus een heel breed overleg zijn, over de grote lijnen, maar ook heel gericht over uw straat.”

 

Nieuwe buurtbewoners

De verschillende buurtverenigingen hebben in grote lijnen dezelfde werkwijze met het verwelkomen van nieuwe bewoners in hun buurt (welkomstbloemetje). Sommige verenigingen vragen direct of men lid wil worden, bij andere komt die vraag later aan bod.

Er ontstaat een discussie over hoe ver een buurtvereniging zou moeten gaan met het stimuleren van nieuwe bewoners lid te worden van de verschillende verenigingen in Oude- en Nieuwehorne (zoals PB).

PB zal een opzet maken voor een welkomstbrief/folder voor nieuwe bewoners, die de buurtverenigingen aan nieuwe bewoners kunnen uitreiken. Daarin zal (bijvoorbeeld) gewezen worden op het lidmaatschap van PB en het abonnement op de Hoarnekrite.

 

Veiligheid in de buurt (verkeer, sociaal)

Over het algemeen geen klachten, dus een buurtwacht, zoals men die in Mildam kent, is vooreerst niet aan de orde.

Bij de buurt van De Kastelein, De Bakker, etc. (“Om’e Toer”?) heeft men regelmatig overlast van een langzaam maar zeker groter wordende groep hangjongeren. Hoe daar mee om te gaan? Gemeentelijk opbouwwerker, Daniël Pit, heeft daar enkel tips: niet de confrontatie zoeken, niet boos reageren, maar groet de jeugd in het voorbijgaan, of maak een praatje. Ze zijn dan minder anoniem en zullen (hopelijk) voor minder overlast zorgen. De wijkagent zou natuurlijk ook eens langs kunnen gaan, maar ook hij zal deze benadering van een praatje gebruiken.

Er wordt door de afvaardiging van BV “It Boskpaed” gevraagd naar het gemeentelijk strooibeleid, omdat men daar ervaart dat er in die buurt in het geheel niet gestrooid wordt. Vanzelfsprekend heeft het strooibeleid met kosten te maken (in deze tijden van crisis meer dan ooit), maar ook met een bepaalde straal waarbinnen bewoners bij een wel gestrooide weg moeten kunnen komen.

 

Verzekeringen

De Gemeente Heerenveen heeft ten behoeve van in de gemeente actieve vrijwilligers een collectieve verzekering afgesloten. De vrijwilliger moet bij zijn of haar werkzaamheden natuurlijk wel een algemeen belang dienen wil hij of zij bij een schade aanspraak op deze verzekering kunnen maken. Bovendien is deze verzekering een soort van vangnet: in principe is men verantwoordelijk voor zijn of haar eigen handelen of nalaten.

Binnenkort komt er nadere informatie over de vrijwilligersverzekering op de internetsite van PB.

 

Buurtactiviteiten (hoe betrek je jong en oud bij de buurt?)

Het betrokken krijgen van vooral tieners wordt door verschillende afvaardigingen als lastig ervaren. Maar ook anderen moeten actief benaderd worden. Bij een geplande activiteit altijd weer de briefjes, waarmee men zich op kan geven, persoonlijk ophalen. Niet wachten op aanmeldingen.

 

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)

In dit kader geven vertegenwoordigers van de Gemeente een uiteenzetting over wat er mogelijk is. Men zoekt vrijwilligers (voor klusjes, maar ook voor ritjes naar het ziekenhuis met een buurtbewoner), maar men zoekt ook klusjes, opdrachten. Omtinker Ineke Jonker heeft inmiddels al een “vrijwilligerspool” lopen in Jubbega en Hoornsterzwaag en wil dat ook graag in Oude- en Nieuwehorne. In deze, economisch, moeilijke tijd zullen er mensen zijn, die – werkloos geworden – graag een vrijwilligersklusje zouden willen doen.

 

Nieuwe sportaccommodatie (verkeer, overlast)

De buurtvereniging, die langs de Schoterlandseweg zit (van de Kalverkamp tot het Sevenaerspad), maar ook het Nieuwehornster stuk van de 8e Wijk, stelt vast, dat het nieuwe sportcomplex, meer overlast met zich meebrengt, dan vooraf gedacht. Ook is de bewegwijzering en de verlichting naar het complex verre van optimaal.

 

Hoe houden we contact?

Richtje Hoekstra, secretaris van PB, heeft van de meeste vertegenwoordigers van de buurtverenigingen het e-mail adres. Van hen, waarvan zij dat nog niet heeft, vraagt zij om hun e-mail adres. PB zal ons dan verder op de hoogte houden.

Verder stelt Henriëtte Huitema voor een overleg als dit jaarlijks terugkerend te laten zijn. Alle verenigingen vonden het een nuttige avond en zien het overleg inderdaad graag terugkeren.

 

Peter de Jong

 

 

 

Hieronder ziet u de berichten ouder dan

 2 maand:

 

 

 

7 Juli 2012

 

FINALE DOCH IT FOAR DYN DOARP

*** 1e priis De Gordyk ***

€ 7500,00

2e priis Ald- en Nijhoarne

€ 5000,00

3e priis Nij Beets

€ 2500,00

Bedankt en gefeliciteerd aan een ieder die hieraan heeft meegewerkt !

De Gordyk is sneon útroppen ta winner fan Doch it foar dyn doarp. Ald- en Nijhoarne waard twadde en Nij Beets tredde. De priis foar it bêste talint gie nei twa rappers fan Boerum. De trije priiswinners krije 7500, 5000 en 2500 euro fan it Oranje Fonds. Sneontejûn wie de finale fan Doch it foar dyn doarp yn Hantum, it lêste doarp yn de rige. Yn totaal diene der 14 doarpen mei oan it programma. De doarpen makken elk in wike lang in healoere live tillevyzje. Takom jier is it programma der wer. Doarpen kinne harren opjaan by Omrop Fryslân.

voor alle opnames van

"Doch it foar dyn doarp"

kijk je in het menu Filmpjes

Foto's in het menu fotoalbums

 

April 2012

De Brink: de laatste ontwikkelingen

  

In de zomer van 2010 heeft het bestuur van Plaatselijk Belang Oude- en Nieuwehorne het bestuur van De Molenbrink gevraagd eens na te denken over de toekomst van de Brink. Maar wat zou er met de Brink moeten gebeuren? Enkel achterstallig onderhoud laten plaatsvinden? Of zou de Brink volledig geüpgraded moeten worden? En wat zou er dan aan gedaan moeten worden?

Het bestuur van de buurtvereniging heeft daarop zijn oor te luister gelegd bij de omwonenden. Dat heeft ze gedaan door middel van een enquêteformulier, waarop men kon aangeven wat men als belangrijk ervaart in de “beleving” van de Brink. Verder hebben wij gevraagd naar wat men waardeert aan de Brink, zoals die nu is, maar ook naar wat men graag anders zou zien.

 Met die ruggensteun heeft het bestuur van De Molenbrink nagedacht over welke functie de Brink in de toekomst, voor de omwonenden in het bijzonder, maar natuurlijk ook voor Oude- en Nieuwehorne als geheel, zou kunnen hebben:

  • De “budgetvariant”, waarbij in wezen alles bij het oude zou blijven, al zal er hier en daar wat gemoderniseerd kunnen worden

 

  • De “kinder- of jeugdvariant”, waarbij de nadruk ligt op het plaatsen van speeltoestellen, een slijtvaste grasmat en een hek van ±1 meter hoog rondom de Brink om te voorkomen dat kinderen zo de straat op kunnen rennen;

 

  • De “sociaal-culturele variant”: de Brink heeft over de afgelopen decennia bewezen een belangrijke sociaal-culturele functie te hebben.  Omdat het stenen podium door veel omwonenden als bijzonder lelijk ervaren wordt, zal bij deze variant het podium van de Brink verwijderd worden.

Dorpshuis De Kiekenhof vervult eveneens een belangrijke sociaal-culturele functie en kan ook gezien worden als “omwonende” van de Brink. Het terrein van De Kiekenhof grenst weliswaar aan de Molenweg/de Brink, echter, de weg vormt toch een barrière. In die zin zou de Brink meer betrokken moeten worden bij het dorpshuis en andersom. Bij deze variant wordt de Brink uitgebreid in de richting van het dorpshuis, waardoor er een voet- en een fietspad overblijft voor het noord-zuid verkeer over de Molenweg. 

In de eerste helft van 2011 gaf het bestuur van Plaatselijk Belang op enig moment aan,  om de reconstructie van de Brink in fasen aan te pakken. De eerste fase zou zijn, dat de buurtbewoners  konden beginnen met de sloop van het podium, Maar toen Plaatselijk Belang contact opnam met de Gemeente inzake de verwijdering van de afvalstoffen, gaf de Gemeente aan dat Plaatselijk Belang in deze te snel handelde. Daarop heeft het bestuur van De Molenbrink ook een pas op de plaats gemaakt. Tot Plaatselijk Belang enkele maanden geleden weer contact met ons zocht en zij meedeelde, dat de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM) adviezen kan geven bij het oplossen van problemen zoals die waarmee wij ons met de Brink geconfronteerd zien. Binnenkort zal dan ook een eerste ontmoeting plaatsvinden tussen de vertegenwoordigers van de besturen van De Molenbrink, van Plaatselijk Belang en van de KNHM. Tijdens deze ontmoeting zal bezien worden wat de KNHM voor ons en voor een reconstructie van de Brink kan betekenen. Zodra er weer nieuws te melden is, zullen we dat op onze internetsite kenbaar maken.

 

Nieuwehorne, medio april 2012

 

Bestuur Buurtvereniging De Molenbrink

 

=============================================================================================

 

Maart 2012:

 Nieuwe buurtbewoners:

 
Op Brink 3 A is de familie Brouwer komen wonen.
Ze komen uit Heerenveen, maar hebben hun "roots" in Oude- en Nieuwehorne.
 
Namens de buurtvereniging van harte welkom !
 
 
 
 

=============================================================================================

=============================================================================================

 

17 November 2011:

 

 Hjirmei dogge wy de drôve plicht jo mei te dielen, dat us buorman en

 buurtgenoat ferstoan is.

 

Eelkje Nuwolt-Veenstra Eke.

yn 'e âldens fan 67 jier.

 

Skriuwadres:Molenwei 22,

8414LL Nijhoarne.

 

24 September 2011

Hynders op 'e rin op Flaeijelfeest yn Nijhoarne.

By de Flaeijelfeesten yn Nijhoarne binne sneon ferskate minsken licht ferwûne rekke. Dat barde doe't in hynder dy't meirûn yn de optocht troch it doarp op 'e rin gie en it publyk yn fleach. De ferwûnen binne nei it sikehûs brocht. De optocht is koarte tiid stillein. De organisaasje is skrokken fan it gebeuren, mar sjocht gjin reden om it programma mei festiviteiten fan sneon oan te passen.

Wol sil foar 2012 besjoen wurde hoe't soks tenei foarkommen wurde kin.

27 MEI 2011:

NIEUWE BUURTGENOOT GEBOREN !

op 27 mei omstreeks 23:00 uur is  RAMON  geboren.

Zoon van GEERT & SINDY VEENSTRA

Broertje van JARNO & ASTRID

Moeder en zoon maken het goed maar verblijven nog enige dagen in het ziekenhuis !

GEFELICITEERD ! Lachen

update 30 mei: Moeder en zoon zijn weer thuis

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

25 mei 2011:

 woningbrand op de Brink 3A

 

Later bleek het om een hennepplantage op de bovenverdieping te gaan.

Helaas voor de politie was de plantage net geoogst en stonden er alleen nog resten van de plantage.

's avond is de bovenverdieping van de woning leeggehaald.

Voor foto's zie het fotoalbum

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

19 mei 2011:

 

Lâns dizze wei meitsje wy bekend, dat nei yn koart siik
wezen op 19 maaie ferstoarn is, ûs Buorman.

 

PIETER HUITEMA

 

Yné âldens
fan 63 jier.

 

Skriuwadres:Molenwei 3,

8414LJ Nijehoarne.

Voor nieuws uit de regio kijk je op:  http://feannet.nl/

Voor nieuws uit Oude & NieuweHorne kijk je op:  http://www.oude-nieuwehorne.nl/